SEM (van het Engelse Search Engine Marketing, zoekmachinemarketing) wordt vaak onderverdeeld in twee deelgebieden: SEO (Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie) en SEA (Search Engine Advertising, zoekmachineadverteren). Deze twee afkortingen lijken erg op elkaar, en misschien is dat ook de reden dat ze vaak door elkaar worden gehaald. SEO en SEA zijn inhoudelijk echter zeer anders. Wat zijn de drie belangrijkste verschillen?
1. Betaald versus onbetaald
Een zoekresultatenpagina van Google, de belangrijkste zoekmachine in Nederland, telt twee gedeeltes: organische zoekresultaten, en advertenties van Google Adwords. Hoger in Google komen kan derhalve op twee manieren: via de organische zoekresultaten, en via de advertenties. Samengenomen heten beide manieren SEM, maar afzonderlijk van elkaar onderscheidt men dan SEO, via de organische zoekresultaten, en SEA, via de advertenties.
Dat is een zeer praktisch onderscheid. Het is namelijk niet mogelijk om Google te betalen om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Dat maakt SEO dus onbetaald. Daarentegen is SEA betaald, omdat het uiteraard evenmin mogelijk is om gratis te adverteren in Google.
Dit fundamentele verschil heeft in de praktijk forse implicaties.
2. Termijn
Zo is de termijn waarop SEO en SEA plaatsvinden geheel anders. Als u gaat adverteren via Google Adwords, staat uw advertentie al online binnen luttele seconden nadat Google uw betaling heeft ontvangen. Maar als u een artikel op uw website plaatst, duurt het al snel weken tot maanden voordat Google het een fatsoenlijke plaatsing in de zoekresultaten toekent. Voor heel grote websites is die termijn korter en ook bij heel actuele onderwerpen geldt dat er minder tijd overheen gaat, maar in het algemeen is SEO een zaak van de lange adem.
Dat hoeft echter niet te betekenen dat SEO minder relevant is dan SEA. Advertenties worden direct weer verwijderd nadat het geld van de campagne op is, terwijl organische zoekposities vaak maanden behouden kunnen blijven. U heeft echter wel veel minder controle over het moment dat uw inspanningen vruchten af beginnen te werpen.
3. Toepassingen
Dat zorgt ervoor dat de toepassingen van SEO en SEA zeer verschillend kunnen zijn. Heeft u bijvoorbeeld een webwinkel en wilt u de uitverkoop die volgende week begint onder de aandacht brengen? Dan is het directe resultaat van SEA duidelijk te verkiezen. Maar als u een receptenwebsite heeft, is SEO juist de beste manier om optimaal te profiteren van het tijdloze karakter van een goed recept.
SEA is in het algemeen ook beter als u zeer specifieke resultaten wilt bereiken. Dat komt omdat SEO minder goed stuurbaar is, en ook minder meetbaar. Zo is het erg lastig om achteraf een rendement vast te stellen. Daarentegen biedt een modern SEA-systeem zoals Google Adwords alle instrumenten om zeer nauwkeurig een campagne op te zetten en bij te sturen.
Conclusie: heeft u SEO of SEA nodig?
Er is een wereld van verschil tussen SEO en SEA. Misschien is dat ook wel precies de reden dat deze vraag een vals dilemma is. De meeste website-eigenaren zullen namelijk merken dat zij zowel SEO als SEA nodig hebben om succesvol te kunnen zijn. Om echt effectief te zijn, combineert u het beste van de beide werelden voor uitstekende SEM.
Comments