Wat is SEO?

SEO is een belangrijk onderdeel van elke marketing strategie. Het doel van zoekmachine optimalisatie is om uw website voor zowel gebruikers als zoekmachine ‘robots’ eenvoudig te begrijpen te maken. De algoritmes van zoekmachines worden steeds geavanceerder, maar nog steeds kunnen zij een pagina niet zien zoals een mens dat doet. SEO helpt de robots om uit te vogelen wat er op elke pagina staat en hoe dat bruikbaar kan zijn voor gebruikers.

Een goed voorbeeld is een afbeelding. Met onze menselijke ogen kunnen wij moeiteloos interpreteren dat een bepaalde foto een politieke spotprent is. Maar een zoekmachine kan hier weinig mee. Dit is waar SEO bij komt kijken. Met steekwoorden kan de relevante van de afbeelding beschreven worden.

Mobiel zoeken

Het internet wordt meer en meer gebruikt vanaf een mobiel apparaat. U kunt u vast wel momenten herinneren waarop u zelf gefrustreerd raakte omdat een webpagina vanaf uw telefoon of tablet niet te bezoeken bleek. Dat kan natuurlijk beter. Een ‘quick win’ valt te behalen door niet alleen te focussen op traditionele zoekmachine optimalisatie, maar om het zoeken te optimaliseren voor mobiel gebruik. Hoe u dat doet, is een wat technischer verhaal. U laat in feite weten aan de zoekmachine dat bepaalde URL’s op uw site geschikt zijn voor mobiel. Daarvoor is bijvoorbeeld een Mobile Sitemap protocol nodig en een speciale string van syntax.

Long tail SEO loont de moeite

Long tail betreft de benaming van de staart van een grafiek van kansverdeling waarbij een groter deel van de populatie zich in de staart bevindt. Deze benaming wordt bijvoorbeeld gebruikt om de strategie van bol.com aan te duiden: miljoenen artikelen verkopen die allesbehalve hardlopers zijn, maar die samen een prachtige omzet vormen. Voor SEO betekent de longtail de zoektermen waar minder op gezocht wordt. Bijvoorbeeld ‘biologisch koffiebonen Kenia’ versus ‘koffie’. Het gebruik maken van deze kennis heeft twee voordelen. Long tail zoekwoorden leveren uw website bezoekers op die een veel grotere kans hebben aansluiting te vinden bij uw onderwerp. Ten tweede is het veel goedkoper om in te zetten op meer beschrijvende zoekzinnen.

Meerdere zoektermen

Focus u om meer dan één zoekterm per zoekactie. Dat lijkt op de long tail strategie, maar deze tip omvat het voordeel dat u simpelweg hoger kunt ranken in bijvoorbeeld Google door een hogere moeilijkheidsgraad in zoektermen te halen, zoals dat heet. Om meerdere zoektermen te omvatten moet u nadenken over de intentie van de gebruiker als deze gaat zoeken. Bijvoorbeeld, uw gebruiker is niet zomaar op zoek naar een autogarage maar naar een autogarage waar APK uitgevoerd kan worden voor een auto van het merk Ford.

Maak gebruik van social media

Als iemand uw bedrijf of website zoekt, vindt hij hoogstwaarschijnlijk ook uw social media pagina’s tussen de zoekresultaten. Idealiter bevindt uw website zich hoger in de zoekresultaten dan social media, maar desondanks zijn er tig redenen waarom een gebruiker ervoor kan kiezen om te navigeren naar uw social media pagina. Zorg er daarom voor dat deze pagina optimaal wordt gebruikt.